Friday 22 November 2013

Konspirasi Minyak Masak

Pernahkan kita tahu minyak apakah yang digunakan dalam masakan ini?



“Konspirasi Minyak Masak”

Mukadimah

Kenyataan 1: Oleh Doktor-doktor Perubatan:

Lemak Tepu boleh menyebabkan penyakit jantung! Maka makanlah Lemak Tak-Tepu terutama jenis Berbilang Rantaian yang boleh menseimbangkan fungsi hormon, menguatkan sistem imunisasi tubuh dan boleh mengelakkan; kanser, kencing manis, sakit jantung, kegemukan, atritis dan semua jenis inflamasi. Sesetengah Lemak Tak-Tepu Berbilang Rantaian (polyunsaturated fatty acids atau PUFAs) amatlah perlu untuk tubuh badan sehinggakan anda tidak akan kekal sihat tanpa mereka! Lemak Tak-Tepu Berbilang Rantaian (PUFAs) seperti dari minyak sayuran misalnya Minyak Kanola, Minyak Soya dan Minyak Bunga Matahari adalah sebenar-benarnya lemak yang sihat untuk dimakan!

Benarkah? Bolehkah kita percaya kenyataan dari golongan yang bergantung kepada pesakit dan ubat sebagai periuk nasi mereka? Seperti juga kita percaya kepada penjual kapal selam, jet pejuang dan peluru berpandu yang mengharapkan peperangan!

Kenyataan 2: Oleh Ahli-ahli Kimia seperti aku:

Mengenai Kenyataan 1 di atas,
Lemak Tepu adalah yang paling selamat! Lemak Tak-Tepu adalah yang paling bahaya untuk kesihatan manusia kerana ia tidak stabil dan Lemak Tak-Tepu Berbilang Rantaian adalah penyebab kanser dan penyakit kronik!

Terpulanglah untuk kita percaya kenyataan yang mana. Aku percaya kenyataan Ahli Kimia kerana 1) Aku seorang Ahli Kimia, 2) Ahli Kimia dilatih berhujah dengan fakta dan kajian, bukan menerima sahaja pandangan seperti doktor-doktor perubatan yang tidak pernah membuat kajian.

Apa Kata Pakar Biologi Yang Membuat Kajian?

Mengenai Kenyataan 1 di atas,
“Wrong on all counts,” says Dr. Ray Peat, Ph.D., a physiologist who has studied hormones and dietary fats since 1968. According to Peat, every one of the above statements is incorrect. In fact, he says, the polyunsaturated fatty acids or PUFAs in vegetable seed oils are the bane of human health — they actually cause cancer, diabetes, obesity, aging, thrombosis, arthritis, and immuno-deficiencies. Their only appropriate use, he says, is as ingredients in paints and varnishes. Which is what they were originally used for anyways.”

Dan Dr. Peat bukanlah berseorangan mengenai kenyataannya; semakin ramai para penyelidik (saintis) yang terkemuka, pakar perubatan, pakar nutrisi pemakanan dan dan pengamal perubatan yang memiliki pandangan yang serupa. Penemuan mereka adalah sama, iaitu: Boleh menyelamatkan nyawa anda!

Apakah Lemak Tepu (Saturated Fat) dan Lemak Tak-Tepu (Unsaturated Fat)?

Di dalam cecair minyak ada molekul-molekul lemak. Molekul-molekul lemak inilah yang menjadikan sesuatu bahan organik berminyak. Lemak organik tergolong kepada 2 jenis, Lemak Tepu dan Lemak Tak-Tepu. Lemak Tak-Tepu tergolong pula kepada 2 jenis iaitu Mono (satu rantaian) dan Poly (banyak rantaian). Lemak organik terdiri dari molekul-molekul Hidro-Karbon yang mana atom Karbon mengikat dengan atom Karbon bersebelahan dan mengikat pula dengan atom Hidrogen.

Dalam bidang Kimia Organik, ada 2 jenis ikatan yang penting iaitu Ikatan Tepu (stabil) dan Ikatan Tak-Tepu (tidak stabil). Stabil bermakna atom Karbon telah menggunakan kesemua kebolehannya untuk mengikat dengan 4 cabang ikatan. Maka atom Karbon telah stabil dan tidak cenderung untuk mengikat dengan bahan-bahan lain. Formula struktur bagi molekul Karbon Tepu ialah [ ~ C – C – C ~ ]n di mana ‘n’ ialah nombor gandaan molekul. Semakin besar nilai ‘n’ maka semakin besarlah rerantaian molekul tersebut.

Tidak stabil bermakna terdapat satu atau lebih atom Karbon yang masih boleh ‘berkahwin’ secara ikatan kimia dengan bahan-bahan lain. Formula struktur bagi molekul Karbon Tak-Tepu ialah [ ~ C – C = C ~ ]n. Kita lihat terdapat ikatan tidak tepu iaitu “ = “ antara C dan C.
Secara perbezaannya ialah seperti gambar di atas entri.

Apa Masalahnya dengan Minyak Sayuran?

Masalah utamanya ialah Lemak Tak-Tepu Berbilang Rantaian (PUFAs) ini teramatlah mudah bertindakbalas yakni tidak stabil secara kimia. Ini adalah kerana semakin besar nilai ‘n’ maka semakin banyaklah atom-atom Karbon yang tidak stabil yakni berkecenderungan mengikat dengan bahan-bahan lain. Perkara ini jelas boleh dirasai dengan deria bau iaitu masakan yang dimasak dengan minyak Kanola akan berbau ‘tengit’ setelah dibiarkan beberapa lama. Bau ‘tengit’ ialah dari gas yang terhasil oleh tindakbalas kimia antara banyak molekul-molekul Lemak Tak-Tepu dengan bahan-bahan dalam resipi masakan.

Tindakbalas ini disebut sebagai pengoksidaan lemak. Bayangkanlah jika terlalu banyak molekul Lemak Tak-Tepu ini mengikat dengan radikal bebas Klorin dari air bekalan minuman! Maka akan terhasillah suatu sebatian toksik iaitu garam Lemak-Klorin yang boleh mengancam kesihatan!
Keluarkanlah sedikit wang (RM2,000-3,000) untuk membeli mesin perawatan air di rumah supaya radikal bebas Klorin dapat dikeluarkan dari air bekalan di rumah. Insya ALLAH satu masalah kesihatan telah selesai.

Konspirasi Ubat

Para doktor tidak membuat ubat, mereka menjual ubat. Mereka tidak peduli kandungan kimia apa yang ada dalam ubat. Kami, Ahli Kimia adalah golongan saintis yang mencipta dan membuat ubat. Kami tahu racun apa yang di campur semasa sintesis ubat. Kloroform, Methanol, Ethanol, Acetone, Aldehid, Cyanide dan Ammonia adalah pelarut-pelarut yang amatlah biasa dalam sintesis ubat. Ramai yang tidak tahu bahawa Bahan Aktif ubat kebanyakannya dari getah tumbuhan atau dadah herba. Dadah-dadah herba disebut sebagai ‘alkaloid’ dan ia tidaklah berbahaya. Yang berbahaya ialah pelarut-pelarut toksik yang tidak dapat dikeluarkan sepenuhnya dari bahan aktif ubat sintetik. Pelarut-pelarut ini kebanyakannnya racun saraf yang boleh terus masuk ke saraf atau boleh menjadi radikal bebas mengikat dengan Lemak Tak-Tepu membentuk bahan penyebab kanser. Maka ada dua bahaya iaitu:

1) Racun Saraf – bertindak melumpuhkan sel-sel saraf pada CPU otak. Koordinasi otak yang mengawal setiap aktiviti hormon dan organ-organ tubuh badan terganggu dan lemahlah fungsi jantung, fungsi hati, fungsi buah pinggang, fungsi limpa, fungsi hempedu maupun fungsi ransangan seks.
2) Bahan Penyebab Kanser – bertindak membentuk sebatian-sebatian toksik Radikal Bebas yang melekat pada sel-sel normal manusia. Sel-sel normal ini bertindakbalas dengan bahan Radikal Bebas membentuk sel tidak normal iaitu sel kanser. Sel kanser ini berindakbalas secara rantai (chain reaction) membentuk sel-sel kanser baru yang lebih banyak. Maka lumpuhlah organ-organ jantung, paru-paru, otak, hati dan lumpuh jugalah fungsi sel darah merah dan sebagainya akibat pertambahan sel-sel kanser yang tidak normal.

Maka berkejaranlah manusia ke hospital dan farmasi untuk mengambil ubat seumur hidup mereka. Mereka beratur panjang mengharapkan ubat dan doktor dapat menyembuhkan penyakit! Ada juga yang terlupa bahawa ALLAH yang menyembuhkan penyakit. ALLAH juga yang memberi penyakit ringan-ringan sebagai penyucian dosa, tetapi ALLAH tidak pernah suruh mencari penyakit dengan mengambil racun yang disangkakan ubat!

Harus diingat bahawa pembeli terbesar ubat ialah kerajaan-kerajaan dunia melalui hospital-hospital milik kerajaan. Urusniaga pukal berbilion-bilion USD dengan kerajaan-kerajaan dunia adalah strategi perniagaan yang terbaik berbanding jualan runcit secara ‘ikan bilis’ di farmasi-farmasi!

  • Adakah para pesakit kronik misalnya pesakit jantung, kencing manis, buah pinggang atau kanser yang boleh berhenti kebergantungan kepada ubat? Tidak, mereka dinasihatkan mengambil ubat sehingga akhir hayat.
  • Adakah para pesakit kronik yang sembuh akibat mengambil ubat berterusan? Tidak, semuanya semakin bertambah serius sakitnya sehingga mati.
  • Siapakah taukeh-taukeh di sebalik industri ubat bertaraf dunia? Kapitalis Yahudi!
  • Adakah ubat yang ada tanda HALAL JAKIM, PANADOL misalnya?
  • Apakah fatwa untuk sesuatu bahan makanan yang tiada tanda HALAL? Haram!
  • Kenapa air bekalan dimasukkan Klorin untuk membunuh bakteria sedangkan sinaran UV percuma dari matahari pun sudah cukup untuk membasmi bakteria? Siapa yang syorkan Klorin dalam air bekalan? Kapitalis Yahudi!


Pencarian Minyak Masak Yang Terbaik

ALLAH ciptakan semua jenis tumbuhan untuk manusia. Tetapi ada tumbuhan yang tidak elok dimakan dan ada pula yang amat baik untuk dimakan. Ada sejenis tumbuhan yang amat sesuai dijadikan minyak masak dan tumbuhan ini tumbuh di merata dunia. Tumbuhan yang disuburkan ALLAH secara percuma dengan hujan ini semakin ditinggalkan manusia. Nenek moyang orang Melayu dahulu mampu hidup selama purata 100 tahun tanpa penyakit kronik.

Moyang lelaki aku 6 keturunan dahulu (200 tahun silam) gelarannya ialah Long Tambang. Isterinya bernama Safiyyah. Seorang anaknya bernama Fatimah Zahra. Orang tua-tua dahulu memang suka memberikan nama-nama indah sedemikian. Long Tambang amat sukakan kelapa sehinggakan ada sejenis kelapa muda yang lembut isinya digelar ‘Nyior Tok Tambang’. Isi buah kelapa yang tua dimasak sehingga mengeluarkan minyak dan minyak ini dipanggil ‘minyak tanak’. Minyak tanak ialah minyak yang digunakan oleh orang-orang dahulu untuk menggoreng dan membuat kari. Zaman dahulu mana ada orang buat minyak dari buah kelapa sawit dan jagung. Minyak kelapa adalah.

Sekarang antara anak-cucu Long Tambang ada yang bergelar saintis (aku!) dan ada yang jadi doktor (sepupu aku, Dr. Julia) yang membuat kajian mengenai minyak kelapa. Rumusan terakhir aku ialah Minyak Kelapa bebas dari Lemak Tak-Tepu Berbilang Rantaian (PUFAs) untuk mengiktirafkannya sebagai Minyak Tersihat Di Mukabumi! Klik:

Minyak sawit tidaklah sebaik minyak kelapa kerana kandungannya ialah:
Lemak Tak-Tepu Mono = 45%...bahaya!
Lemak Tak-Tepu Poli = 12%....amat bahaya!
Lemak Tepu = 43%....tidaklah begitu baik!

Sedangkan minyak kelapa kandungannya ialah 100% Lemak Tepu. The Best!
Minyak yang paling bahaya ialah minyak sayuran seperti Kanola, Bunga Matahari dan minyak-minyak lain yang disyorkan oleh para doktor pada awal entri.

Ternyata bahawa ALLAH menumbuhkan mukabumi ini dengan pokok-pokok kelapa di merata pelusuk dunia supaya manusia berfikir kenapa? Dan segala ciptaan-NYA bukanlah sia-sia! Kemudian DIA berfirman (bermaksud),

“Dan apakah mereka tidak memperhatikan bumi, berapakah banyaknya Kami tumbuhkan di bumi itu pelbagai macam tumbuh-tumbuhan yang baik?” (QS. Asy-Syuara’ 26:7)

Bagaimana Mengenal Lemak Tepu (baik) dan Lemak Tak-Tepu (jahat)?

Lemak Tepu (lemak baik) apabila disejukkan (masuk peti ais) ia membeku berketul-ketul. Seperti lemak kambing!

Lemak Tak-Tepu (lemak jahat) apabila sejuk, tidak membeku!

Para doktor berkata bahawa daging kambing tidak elok dimakan sebab banyak Lemak Tepu! Cuba perhatikan kandungan lemak kambing di bawah:

Lamb (3oz)
Saturated Fat (g)


Lamb, shank, roasted, lean
1.8g

Lamb, leg, roasted, lean
0.5g

Lamb chop, broiled, trimmed
6.2g

Lamb chop, broiled, not trimmed
9.7g

Lamb rib, roasted, lean
10.9g

Lamb, shoulder, broiled
7g

Lamb, ground, broiled
6.9g



Saturated Fat = Lemak Tepu = Lemak Baik!

Sekarang baru kita tahu kenapa Nabi Muhammad menjadikan daging kambing makanan kegemarannya? Setiap Nabi pun pernah menjadi penggembala kambing. Mesti ada sebabnya!

Nasihat Untuk Semua

Gunalah minyak masak yang mengandungi Lemak Tepu seperti Minyak Kelapa Tanak untuk memasak.
  1. Ambillah Minyak Kelapa Dara sebagai 'suplement' harian. (Dara bermaksud: tidak dipanaskan).
  2. Pastikan air bekalan untuk minuman diproses oleh mesin perawatan air untuk mengeluarkan Klorin.
  3. Kurangkan dos ubat-ubatan kimia secara beransur-ansur sebelum berhenti terus. Jika terus berhenti, pesakit akan mengalami 'adversed effect' iaitu kesakitan yang menyerang mendadak akibat kebergantungan kepada dadah buatan apabila pengambilannya terhenti. Amalkan perawatan herba dan madu.
  4. Makanlah daging kambing setiap hari! Ikut Sunnah Nabi.
Aku telah amalkan selama 7 bulan. Sekali pun aku tak pernah demam dan sebiji PANADOL pun aku tak pernah telan....ALHAMDULILLAH! Sakit gigi biasalah, almaklum umur aku sudah 41 tahun. Tahan sajalah bukan boleh bawa mati pun!

"Ya ALLAH! Persaksikanlah bahawa aku telah menyampaikan!"


Bacaan Tambahan untuk Manusia Yang Inginkan Kebenaran

Polyunsaturated oils contain long-chain fatty acids, which are extremely fragile and unstable. “The unsaturated oils in some cooked foods become rancid in just a few hours even when refrigerated,” says Peat, and that’s responsible for the stale taste of leftover foods. Eating slightly stale food with polyunsaturated oils isn’t more harmful than eating the same oils when fresh, since the oils will oxidize at a much higher rate once they are in the body. As soon as a polyunsaturated vegetable oil enters the body, it is exposed to temperatures high enough to cause its toxic decomposition, especially when combined with a continuous supply of oxygen and catalysts such as iron.

Even if you stop eating them, polyunsaturated fatty acids remain stored in tissue, only to be released during times of stress or fasting — including the middle of the night, when one is asleep.
Although PUFAs damage every part of the body, the endocrine system, especially the thyroid, is particularly vulnerable. A slow metabolism, low energy, and sluggish thyroid often accompany the consumption of vegetable oils.
Cattle ranchers discovered the difference between saturated and unsaturated fats in the 1940s, when they fed their livestock inexpensive coconut oil (a saturated fat) in order to fatten them before market. But the cattle didn’t gain weight. Instead, coconut oil made them lean, active, and hungry.
Next, ranchers tested a thyroid-suppressing drug.
As expected, the livestock gained weight on less food, but because the drug was strongly carcinogenic, it was discontinued. By the late 1940s, ranchers discovered that soybeans and corn caused the same anti-thyroid effect as the thyroid-suppressing drug, allowing animals to gain more weight on less food. Since then, corn and soy have been the staples of feedlot cattle.
Oh and btw — cattle aren’t made to eat corn or grain at all, but grasses. They are uniquely designed to break down cellulose, an ability humans are completely lacking. They are ruminant animals, just like deer, elk, antelope, buffalo, etc.
A later experiment fed animals pure unsaturated vegetable oil, pure saturated coconut oil, and various mixtures of the two. The animals’ obesity increased in proportion to the ratio of unsaturated fat in their diet, independent of the total amount of fat or calories they consumed. Animals that ate even small amounts of unsaturated oil were fat, and those that ate large amounts of coconut oil were thin.
By 1950, unsaturated fats were clearly shown to suppress the metabolic rate, apparently by creating hypothyroidism. In following years, scientists looked for the mechanism that caused this effect and found that unsaturated fats damage mitochondria through oxidation and enzyme suppression. The more unsaturated a vegetable oil is, the more specifically it suppresses tissue response to thyroid hormones. Unsaturated fats are derived from the seeds of plants, and seeds contain toxins and enzyme suppressors that block protein digestive enzymes in the stomachs of mammals. It’s the plant’s natural defense system, after all. These chemicals evolved to protect seeds from predators and prevent germination until conditions are optimal for sprouting. It’s probably no coincidence that millions of people who eat thyroid-damaging toxins and enzyme suppressors have an epidemic of obesity, diabetes, heart disease, cancer, immune system disorders, arthritis, and other chronic diseases.
A number of researchers have argued that along with a surfeit of omega-6 fatty acids, the American diet is deficient in omega-3 (linolenic acid). This fatty acid is necessary for cell oxidation for metabolizing important sulphur-containing amino acids and for maintaining proper balance in prostaglandin production. Deficiencies have been associated with asthma, heart disease and learning deficiencies. (36) Most commercial vegetable oils contain very little omega-3 linolenic acid and LARGE amounts of omega-6. In addition, modern agricultural and industrial practices have reduced the amount of omega-3 fatty acids in commercially available vegetables, eggs, fish and meat. For example, organic eggs from hens allowed to feed on insects and green plants can contain omega-6 and omega-3 in the beneficial ratio of approximately one-to-one, but commercial supermarket eggs from hens fed mostly grain can contain as much as 19 TIMES more omega-6 than omega-3! (37)
The demonized saturated fats — which Americans are trying to avoid — are NOT the cause of our modern diseases. In fact, they play many essential roles in the body chemistry.
  • Saturated fatty acids constitute 50% of ALL cell membranes, giving them necessary stiffness and integrity so they can function properly.
  • They play a vital role in the health of our bones. for calcium to be effectively incorporate into the skeletal structure, at LEAST 50% of your dietary fat needs to be saturated. (38)
  • They LOWER Lp(a), a substance in the blood that indicates proneness to heart disease. (39)
  • They protect the liver from alcohol and other toxins like Tylenol. (40)
  • They Enhance the Immune System (41)
  • They are needed for the proper utilization of essential fatty acids (EFA’s). Elongated omega-3 fatty acids are better retained in the tissue when the diet is rich in saturated fats. (42)
  • Saturated 18-carbon stearic acid and 16-carbon palmitic acid are the preferred foods for the heart, which is why the FAT that naturally occurs around the heart is HIGHLY saturated. (43) The heart draws on this reserve of fat in times of stress.
  • Short and medium chain saturated fatty acids have important antimicrobial properties They protect us from harmful microorganisms in the digestive tract.
The scientific evidence, when honestly evaluated does not support the assertion that “artery-clogging” saturated fats cause heart disease. (44) Actually, evaluation of the fat in the artery clogs reveals that only 26% is saturated. The rest is UNSATURATED, of which more than half is POLY-Unsaturated! (45)
So what about cholesterol? Here too the public has been MISINFORMED. Our vessels (cells, blood, etc.) can become damaged in a number of ways – through irritations caused by free-radicals or viruses, or because they are structurally weak – and when this happens, the body’s natural healing substance steps in to repair the damage! That substance is CHOLESTEROL. Cholesterol is a high-molecular weight alcohol that is manufactured in the liver and in most every human cell. Like saturated fats, the cholesterol we make and consume plays MANY VITAL ROLES:
  • Along with saturated fats, cholesterol in the cell membrane gives our cells necessary stiffness and stability. When the diet contains an excess of polyunsaturated fatty acids, these REPLACE saturated fatty acids in the cell membrane so that the cell walls actually become FLABBY. When this happens, cholesterol from the blood is “driven” into the tissues to give them structural integrity. This is why serum cholesterol levels may go down temporarily when we replace saturated fats with polyunsaturated oils in the diet. (46)
  • Cholesterol acts as a precursor to VITAL corticosteroids, hormones that help us deal with stress and protect the body against heart disease and cancer; and to the sex hormones like androgen, testosterone, estrogen, andprogesterone.
  • Cholesterol is a precursor to Vitamin D, a vital fat-soluble vitamin required for healthy bones and nervous systems, proper growth, mineral absorption, muscle tone, insulin production, reproduction and immune system function.
  • the Bile salts are made from cholesterol. Bile is vital for digestion and assimilation of dietary fats.
  • Recent research shows that cholesterol acts as an ANTIOXIDANT (47). This is the likely explanation for the fact that cholesterol levels go UP withAGE. As an ANTIOXIDANT, cholesterol protects us against free radical damage which lead to heart disease and cancer.
  • Cholesterol is needed for proper function of serotonin receptors in the brain. (48) Serotonin is the body’s natural “feel good” chemical. Low cholesterol levels have been linked to aggressive and violent behavior, depression and suicidal tendencies.
  • MOTHER’S BREAST MILK is especially rich in cholesterol and contains a special enzyme that helps the baby utilize this nutrient. Babies and children NEED cholesterol-rich foods throughout their growing years to ensure proper development of the brain and nervous system.
  • Dietary Cholesterol plays an important role in maintaining the health of the intestinal wall (49). This is why low-cholesterol vegetarian/vegan diets can lead to leaky gut syndrome and other intestinal disorders. “

10 comments:

  1. Bro... Ada twitter acc? Then minyak masak apa yg ada dipasaran yg jenis lemaknya tepu?

    ReplyDelete
  2. Anything bley email sy tuan.. zaidin.zainuddin@petronas.com.my

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum

    Maaf nak tanya di mana nak beli minyak kelapa untuk memasak?

    ReplyDelete
  4. ya Allah... sgt kompius tentang lemak tepu dan lemak tak tepu. ingatkan tepu tu yang jahat. kenapa kontradiks sangat. kenapa ramai salah paham.. aduh..

    ReplyDelete
  5. "2. Pastikan air bekalan untuk minuman diproses oleh mesin perawatan air untuk mengeluarkan Klorin"

    Itulah, air pun memainkan peranan penting dalam kesihatan, bukan setakat kena buang klorin je, kena buang juga semua logam-logam berat dalam air tu.

    ReplyDelete
  6. Saya lebih memilih untuk menggunakan beberapa fitur dari blog anda yang dipasang pada di blog saya apakah Anda tidak keberatan. Tentu saja aku akan memberikan link di blog web Anda. Terima kasih telah berbagi.
    Buah-buahan Untuk Menguatkan Jantung

    ReplyDelete
  7. Youre so cool! I dont suppose Ive read anything like this before. So nice to find somebody with some original thoughts on this subject. realy thank you for starting this up.

    eye care softgel asli
    cara mengobati tifus
    cara mengobati ginjal bengkak
    cara menghilangkan biang keringat di wajah
    cara mengobati diare
    ciri-ciri penyakit asma

    ReplyDelete
  8. I don't know if best practices have emerged around things like that, but I am sure that your cara mengobati radang tenggorokan akibat virus job is clearly identified as a fair game. Both boys and girls feel the cara mengobati panu susah hilang impact of just a moment’s pleasure, for the rest of their cara mengobati thalasemia minor lives.

    ReplyDelete
  9. the issue obat pengencer darah kental is something that not enough people are speaking intelligently about obat alergi gatal di wajah. I am very happy that I stumbled across this in my search for something relating to this.

    ReplyDelete
  10. Nice post. I learn something more challenging on different blogs everyday. It will always be stimulating to read content cara mengatasi kulit bergelembung berisi nanah from other writers and practice a little something from their store. I’d prefer to use some with the content on my blog whether you don’t mind. Natually I’ll give you a link cara mengobati flu singapura anak on your web blog. Thanks for sharing.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...